Dolnośląski Ośrodek Ruchu Drogowego
Dolnośląski Ośrodek Ruchu Drogowego
egzamin - zarezerwuj termin przez internet
Zarezerwuj

Wałbrzych

Zmień oddział
ul. Piotra Wysockiego 28, 58-304 Wałbrzych
Referat Obsługi Klienta
(74) 665-91-16
biuro.wb@dord.dolnyslask.pl
PN - PT 08:00 - 15:30
Dział Szkoleń
(74) 665-91-15
szkolenia.wb@dord.dolnyslask.pl
Sekretariat
(74) 665-91-11
sekretariat.wb@dord.dolnyslask.pl
Inspektor Ochrony Danych Osobowych
/71/ 774-67-84
iod@dord.dolnyslask.pl

Egzamin praktyczny

Egzamin praktyczny polega na sprawdzeniu umiejętności w zakresie zgodnego z przepisami, bezpiecznego, energooszczędnego, sprawnego i nieutrudniającego innym uczestnikom ruchu poruszania się w ruchu drogowym. Egzamin ten przeprowadzany jest na placu manewrowym oraz w ruchu drogowym.

Egzamin praktyczny na prawo jazdy składa się z dwóch części :

a)  część pierwsza egzaminu praktycznego polega na wykonaniu na placu manewrowym zadań określonych dla każdej z kategorii,

b)  część druga egzaminu praktycznego polega na wykonaniu zadań egzaminacyjnych w ruchu drogowym

Zakres egzaminu praktycznego zarówno w części pierwszej (placu manewrowego) jak i drugiej (ruchu drogowego) uzależniony jest od kategorii prawa jazdy. Podczas szkolenia w Ośrodku Szkolenia Kierowców instruktor nauki jazdy powinien wytłumaczyć jakie są zadania egzaminacyjne, sposób ich wykonania i kryteria oceny. Poniżej znajdują się odnośniki do odpowiednich zapisów rozporządzenia regulującego przeprowadzanie egzaminów państwowych, w których zamieszczone są szczegóły dotyczące zadań egzaminacyjnych i kryteriów ich oceny.

Rozporządzenie określa również minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym. W zależności od kategorii, minimalny czas trwania egzaminu wynosi od 10 do 45 minut

Rodzaj uprawnień
Prawo jazdy kategorii:
Minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym [min]
 AM,10
 A1, A2, A, B+E/B96, T,25
 B1, B,40
 C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E.45

W przypadku gdy zadanie egzaminacyjne zostanie wykonane nieprawidłowo, egzaminator poinformuje Cię o niezaliczeniu zadania. Jeżeli takiej informacji nie będzie – oznacza to, że zadanie zostało zaliczone. Pamiętaj, że dwukrotne nieprawidłowe wykonanie tego samego zadania egzaminacyjnego zobowiązuje egzaminatora do ogłoszenia wyniku negatywnego. Są jednak błędy, które obligują egzaminatora do przerwania egzaminu. Błędami kwalifikującymi się do przerwania egzaminu są zachowania zagrażające bezpośrednio zdrowiu i życiu uczestników ruchu drogowego, a w szczególności zachowania opisane w rozporządzeniu. Poniżej znajdziesz odnośnik do tabeli regulującej przypadki, w których egzaminator może przerwać egzamin, a wskutek przerwania egzaminu ogłosić wynik negatywny.

Po lekturze powyższych informacji na pewno już wiesz na czym polega część praktyczna egzaminu państwowego na prawo jazdy. Obszerność oraz zróżnicowanie pod względem kategorii uniemożliwiają nam opisanie szczegółowo każdego z zadań, jednak mamy dla Ciebie coś znacznie cenniejszego. Poniżej chcemy podzielić się z Tobą najczęściej popełnianymi przez kandydatów na kierowców błędami. Mamy nadzieję, że nasze doświadczenia i spostrzeżenia pomogą Ci wyeliminować te błędy podczas egzaminu, a w konsekwencji ułatwią uzyskanie wyniku pozytywnego. W końcu po to do nas przyjdziesz.

Najczęściej popełniane błędy i nasze wskazówki.

Część pierwsza (plac manewrowy) :

  • złe ustawienie lusterek zewnętrznych na placu manewrowym (zdający by lepiej widzieć linie i pachołki przy cofaniu pasem ruchu ustawiają lusterka „na dół”) – efekt tego jest taki że w następnej części (w ruchu drogowym) przy zmianie pasa ruchu zamiast widzieć obszar za pojazdem a tym samym pojazdy za sobą, widzą nawierzchnię drogi, a skutkiem takiego ustawienia jest najczęściej nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu podczas zmiany pasa ruchu.
    Pamiętaj, że ustawiając lusterka musisz w nich widzieć bok pojazdu i przestrzeń za pojazdem – tak by w ruchu drogowym spokojnie zmienić pas ruchu kontrolując swobodnie przestrzeń wokół pojazdu;
  • światła mijania i drogowe znajdują się tylko z przodu pojazdu (bardzo często osoby zdające wskazują je również z tyłu – wskazując dodatkowo na tylne światła pozycyjne), dodatkowo częstym błędem jest nierozróżnianie świateł drogowych od mijania;
  • sprawdzanie poziomu płynów eksploatacyjnych – częstym błędem jest pomylenie płynu chłodzącego z płynem spryskiwaczy, płynu hamulcowego z olejem silnikowym czy próba sprawdzenia płynu hamulcowego miernikiem poziomu oleju w silniku;
  • brak włączenia świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym (w przypadku gdy pojazd nie jest wyposażony w światła do jazdy dziennej należy włączyć światła mijania przed ruszeniem i rozpoczęciem jazdy przy wykonywaniu zadania „ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu”, dlatego pamiętaj – światła włączamy także na placu manewrowym i pilnuj, żeby nie pomylić ich z pozycyjnymi);
  • brak upewnienia się o możliwości jazdy, czyli brak oceny sytuacji wokół pojazdu i wykluczenia prawdopodobieństwa stworzenia zagrożenia w ruchu drogowym przed rozpoczęciem zadania „ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu”, pamiętaj, że ocenić należy sytuację wokół pojazdu a nie tylko z jednej strony pojazdu lub tylko w wewnętrznym lusterku;
  • brak obserwacji toru jazdy podczas cofania przez tylną szybę;
  • zgaśnięcie silnika przy ruszaniu spowodowany niezwiększaniem obrotów silnika przy jednoczesnym puszczaniu sprzęgła;
  • najechanie na linie pasa ruchu lub przejechanie przez nią, najechanie lub potrącenie pachołka;
  • zatrzymanie podczas wykonywania zadania „ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu” – egzaminator ocenia płynność jazdy, więc nie zatrzymuj się, jeśli nie ma potrzeby zarówno jadąc do przodu jak i do tyłu;
  • nieopuszczenie hamulca postojowego – podczas wykonywania zadań „ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu” oraz „ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu” egzaminator zobowiązany jest ocenić czy hamulec postojowy został całkowicie zwolniony, w przeciwnym wypadku egzaminator nie może zaliczyć zadania,
  • pośpiech – nie spiesz się, najczęściej silnik gaśnie jak wszystko chcesz zrobić za szybko.

Egzamin w ruchu drogowym :

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu z tzw. „łamanym pierwszeństwem przejazdu” – ogranicz zaufanie do kierującego, który nie włączył kierunkowskazu, bo może zrobi to w nieodpowiednim czasie lub wcale;
  • zagrożenie kolizją przy ruszaniu na wzniesieniu – pilnuj by pojazd nie stoczył się na poruszający się za egzaminacyjnym, tutaj od kolizji często dzielą centymetry – użyj hamulca postojowego, żeby pojazd nie cofnął się;
  • niewłaściwa pozycja na drodze – na drodze jednokierunkowej zbliżaj się do lewej krawędzi jezdni zamierzając zmienić kierunek jazdy w lewo;
  • jazda niezgodnie z dozwolonym kierunkiem ruchu – wyjeżdżając z miejsca parkingowego na drodze jednokierunkowej obierz właściwy kierunek – „pod prąd” na egzaminie i w życiu nie jeździmy;
  • niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej – zatrzymuj się przed sygnalizatorem S-2 zezwalającym na warunkowy wjazd na skrzyżowanie (potocznie nazywanym „zielona strzałka”);
  • gwałtowne hamowanie przed przejściami dla pieszych oraz skrzyżowaniami na których ruch kierowany jest z sygnalizacją świetlną. Pamiętaj, że nie jesteś na drodze sam – za Tobą są inne pojazdy i nie spodziewają się po Tobie takiego zachowania. Jeśli dojeżdżasz do przejścia dla pieszych lub skrzyżowania obserwuj te miejsca już z daleka by zatrzymać się spokojnie i na większym odcinku wytracić łagodnie prędkość przygotowując kierującego z tyłu na to co masz zamiar zrobić, przecież nie chcemy by kierujący z tyłu zaskoczony zwiedził swoim przodem nasz bagażnik;
  • parkowanie prostopadłe przodem – bardzo często po zaparkowaniu wewnątrz stanowiska zdający włączając wsteczny bieg do wyjazdu skręca maksymalnie koła (jeszcze przed wyjazdem) i zaczyna wyjazd ze stanowiska – bardzo często kończy się to interwencją egzaminatora by nie uderzyć w zaparkowany obok pojazd;
  • brak włączania IV biegu zanim osiągniesz prędkość 50km/h (jazda na III a nawet II biegu przy prędkości 50 km/h) – pamiętaj, że pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim osiągniesz prędkość 50 km/h,
  • brak przewidywania niektórych zdarzeń które mogą zakończyć się bardzo tragicznie (np. jadąc w „korku” drogą wielopasową w jednym kierunku nie zwracamy uwagi na przejścia dla pieszych na których zza pojazdu może wyjść pieszy, ponadto wyprzedzanie na przejściu dla pieszych lub bezpośrednio przed nim oraz omijanie pojazdu który jechał w tym samym kierunku lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym – pamiętajmy o tym także gdy na pasie obok jest korek lub pojazdy poruszają się wolniej);
  • zmiany w organizacji ruchu – „jazda na pamięć” – często zdający z przyzwyczajenia w trakcie np. przebudowy drogi jadą na pamięć np. niestosując się do znaku B-1 „zakaz ruchu w obu kierunkach” lub przekraczają prędkość na odcinkach gdzie ze względu na roboty drogowe prędkość została ograniczona;

To tylko niektóre najczęściej popełniane przez zdających błędy. Tworząc powyższe opracowanie mamy nadzieję, że przyczyni się ono do spokojniejszego i bardziej przemyślanego podejścia do egzaminu państwowego. Pamiętaj, że egzaminator nie jest wrogiem. Egzaminator zobowiązany jest obiektywnie ocenić Twoje umiejętności. Ta ocena oparta jest na kryteriach wynikających z przepisów prawa i doświadczenia. Błędy zdarzają się każdemu, ale ważne by umieć je poprawić i wykonać zadania poprawnie. Egzaminatorzy i DORD są dla Ciebie. Zawsze tak będzie.

Licząc na to, że skorzystasz z naszych wskazówek i okażą się one przydatne, życzymy Ci zasłużonego „POZYTYWA”.